Weer 900 plekken erbij en toch wordt de fietschaos op straat niet kleiner; Allali weet waarom dat zo is

ad.nl | 17 okt 2021 | Nieuwsbericht

Druk is het nog niet, deze zaterdagochtend. Maar Allali weet zeker dat het niet lang zal duren voordat de mensen ‘zijn’ parkeergarage ontdekken. ,,Want deze plek is gewoon goed. Vlakbij winkels en midden in de stad. Je fiets staat droog, hij staat veilig en de eerste dag is ook nog eens gratis. Waarom zou je hem hier níet neerzetten?’’

De fietsparkeergarage onder House Modernes aan de Lange Viestraat is ook pas net geopend. Sinds afgelopen vrijdag: in één klap 900 plekken erbij. Bakfietsen en fietsen met een kratje kun je hier net zo gemakkelijk kwijt. Je kunt er een buggy huren als je wilt. Dit is nu de grootste gemeentelijke fietsparkeergarage in de binnenstad van Utrecht.

,,Zozo’’, knikt een bezoeker goedkeurend, zijn fiets aan de hand. Hij laat zijn e-bike scannen door beheerder Allali. ,,Ziet er netjes uit. Mooie plek, zo midden in het centrum. Ik heb een nieuwe fiets en daar ben ik erg zuinig op. Want de vorige is gestolen. Bij de supermarkt. Ik ging even een pak melk halen. Voortaan dus graag op slot en binnen, mét toezicht.’’

Allali werkt al 27 jaar voor U-Stal. Hij staat ook in andere openbare fietsenstallingen. Hij weet precies waarover hij het heeft, als hij opmerkt: ,,De mensen zijn ook lui. Ze zetten hun fiets dáár neer waar ze moeten zijn. Ook als het niet mag. Want het mag geen moeite kosten. Ik zeg het zo vaak: kom toch hier! Hier is het droog en warm, wij letten wel op je fiets.’’

Voorbij razende fietsers

In de achterliggende coronaperiode nam het aantal fietsers in de binnenstad drastisch af. Als voetganger op het Vredenburg kon je in tijden van lockdown ineens oversteken zónder het risico te lopen door voorbijrazende fietsers te worden geschept. En ook de parkeerchaos van lukraak weggezette fietsen was verdwenen als sneeuw voor de zon. Die tijden zijn inmiddels voorbij. Vóór corona fietsten op een doordeweekse dag zo’n 125.000 mensen door de binnenstad naar werk, winkels, school of station. Dat zullen er nu, gezien de ouderwetse drukte in hartje stad, niet veel minder zijn.

En dus wordt er ook weer als vanouds gehandhaafd. Weesfietsen en foutgeparkeerde fietsen die een gevaar opleveren in het straatbeeld, worden weer net als vóór het uitbreken van de pandemie verwijderd. Afgelopen vrijdag, terwijl om de hoek verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) de parkeergarage onder House Modernes opende, parkeerde op het Vredenburgplein het bekende gemeentelijke vrachtwagentje waarin een handvol ‘foute’ fietsen werd geladen en afgevoerd.

House Modernes buitenkans

De gemeente Utrecht wil het wildparkeren in de binnenstad zoveel mogelijk tegengaan. Niet alleen door weesfietsen (vaak fietswrakken) en gevaarlijk gestalde rijwielen weg te halen, maar óók door zo veel mogelijk veilige stallingsplekken te realiseren. Dat laatste valt niet mee, zegt woordvoerder Gijs Dupont: ,,Je kunt in een oude, middeleeuwse binnenstad niet zomaar eventjes overal fietsparkeergarages bouwen. Wat dat betreft was House Modernes echt een buitenkans. Dat pand is van boven tot beneden herontwikkeld, daarin konden we deze garage tegelijk opnemen. We verwachten er veel van; 900 plekken erbij is niet niks.’’

De gemeente blijft de komende jaren geduldig doorzoeken naar nog meer mogelijke locaties voor (ondergrondse) fietsenstallingen, zegt Dupont. ,,We zullen telkens een kans moeten pakken als die zich voordoet. En het zal heus niet elke keer lukken.’’

Wirwar van fietsen

De vraag of het ooit genoeg zal zijn, is niet zo'n vreemde vraag. Wie een rondje loopt door het stadscentrum, ziet het met eigen ogen: er staat - ondanks alle toegevoegde ondergrondse stallingsplekken - nog altijd een onoverzichtelijke wirwar van fietsen in de openbare ruimte. Vele daarvan buiten de aangewezen vakken of achteloos vastgeketend aan hekken en brugdelen die vrijgelaten horen te worden. Bij een verkeersbord aan het Vredenburg waarop staat ‘Vanaf 1 september 2020 worden hier fietsen verwijderd’ verdringen fietsers elkaar die hun rijwiel hier willen stallen, sommige fietsen liggen aan deze verkeerspaal aan de ketting.

Op de Neude staan naar schatting een paar honderd fietsen gestald, terwijl de fietsparkeergarage vlakbij onder de bibliotheek nog meer dan genoeg (gratis) plekken vrij heeft. Hier lopen Rinske Jones en Minke Oonincks rond om toezicht te houden. Ze dragen beiden een rood hesje waarop ‘fietscoach’ staat. ,,We zetten fietsen die in de weg staan netjes aan de kant en soms spreken we de mensen erop aan dat ze hier eigenlijk niet mogen parkeren’’, zegt Rinske.

En Minke: ,,We wijzen ze ook de weg naar de ondergrondse parkeergarages. Vaak hebben mensen geen idee dat ze hun fiets niet op de Neude mogen neerzetten. Die zien dat anderen het doen, en dus zullen zij het ook wel mogen. Dat is ook wel een logische gedachte, natuurlijk.’’

Ongekend succes

De betrekkelijke fietsenchaos op de Neude wordt door de gemeente gedoogd. Maar het is voorzitter Peter van Bekkum van de Utrechtse Fietsersbond toch een doorn in het oog. Strenger handhaven, dat zou wat hem betreft best mogen. Voor het overige is hij blij met de forse uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen in de stad. ,,Ik noem nog maar eens de 12.500 plekken onder het station; de grootste fietsparkeergarage ter wereld. En daarbij de extra stallingen ook rondom het centraal station. Ze hebben er wel toe geleid dat de helft van alle treinreizigers tegenwoordig met de fiets naar Utrecht-CS komt. Dat is een ongekend succes.’’

Wat je bouwt, dat vult zichzelf. Dat leert de praktijk, zegt Van Bekkum. Dat is met fietsenstallingen niet anders dan met parkeergarages voor auto’s. En dan kun je wat hem betreft toch maar beter de fiets faciliteren. ,,Of we daarvoor ooit genoeg plek zullen hebben in de Utrechtse binnenstad, durf ik niet te voorspellen. Maar hoe makkelijker we het de fietser maken, des te vaker zal hij de auto laten staan. Daar moeten we toch naar toe.’’

Door Maarten Venderbosch | ad.nl

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.